Hova kerül 11 millió palack magyar bor?

2017-03-10 | origo.hu

Már nem ciki áruházban vagy diszkontláncoknál bort venni. A kínálat dinamikusan fejlődik, sőt, mostanra elértünk oda, hogy egyre több magyar tétel jut el külföldre – gondolta volna, hogy az egyik nagy exportőrünk a Lidl?

 

Hova kerül 11 millió palack magyar bor?

Idén negyedik alkalommal várta 11 ország borbeszerzőit a Lidl Wine Expo Budapesten. A külföldi Lild üzletekben 2500 magyar termék érhető el. A Lidl borprogramjának célkitűzése, hogy minél népszerűbbé tegye a külföldi üzletekben a magyar termékeket, így a bort is, ezzel a hazai beszállítókat támogatva.



Milliókról beszélünk


Az első borexpóra, 2013-ban négy országot sikerült Magyarországra hozni, akik 800 ezer palack magyar bort rendeltek. Három évvel később, 2016-ban a cég borexportja elérte a 3 milliárdos forgalmat, ami 6,1 millió palack eladását jelentette. Ezzel 10 ország 5000 Lidl üzletének polcain elérhetőek a magyar borok. A külföldi partnerek elégedettek a bor minőségével, árával, valamint a szállítás biztonságával, folyamatosságával is. Fontos szempont tehát, hogy a minőség mellett a kapacitás is meglegyen.
Polcaikon időszakosan több mint száz, családi pincészet borait találjuk. Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési igazgatója elmondta, hogy a bolthálózatunkban nincs polcpénz, azaz a borbeszállítók nem fizetnek azért, hogy termékeik felkerüljenek”.


Idén 1000-féle bort hoztak be a pincészetek, ebből 800-at választottak ki borszakértőik. A szűrőn fennakadt 200 bor nem éri el a meghatározott színvonalat, így azt sem itthon, sem külföldön nem kerül a polcokra.


„A kiesett borok nem tudják azt a minőséget, azt a karakterisztikát biztosítani, amit mi elvárunk. Ha ezek a borok kikerülnének a kiállítás asztalára, a rendezvény hitele sérülne" – mondta Nepp.


Mire figyelnek?


A beküldött minták alapján a kiválasztásnál alapvető, hogy hibátlan minőségű legyen a bor, illetve ár-érték arányban is megfeleljen a vásárlók elvárásainak. A régióban nagyon jó hírneve van a magyar bornak; lengyel, cseh, szlovák, szlovén, horvát, román, bolgár és szerb részről is eljött Budapestre a borbeszerző. "Magyarország számára most kiemelten fontos, hogy Nyugat-Európába is jó hírét vigyük a magyar bornak." Elsőként a britek látogatták meg a borexpót, és rendeltek is magyar bort, ők azóta is folyamatosan vásárolnak. A magyar bor megjelent a német piacon, idén eljöttek a németek is.


„A Lidlben a szelekció először minőségi oldalról indul el, a korábbi évek tapasztalata alapján nagyjából már van egy elképzelésünk arról, hogy milyen igényei vannak a vásárlóinknak, mind itthon, mind külföldön.
Ez már a negyedik borexpónk, így a külföldi kollégák visszajelzése alapján már hozzávetőleg tudjuk, hogy mit keresnek például Lengyelországban vagy Nagy-Britanniában. A szortimentben vannak olyan tételek, amit a magyar vásárlók nem keresnek, de a britek igen. Ilyenkor kiemelten meg is mutatjuk nekik, hogy ez kifejezetten az ő ízlésüknek, vásárlóiknak megfelelő bor."


Még mindig az aszú a legismertebb


A legnagyobb mennyiségben tavaly a külföldi Lidl boltok polcára az aszú került. Még mindig ez az a borfajta, amit nem kell különösen bemutatni külföldön.
Aszú, furmint – a tokaji felirat külföldön is biztosíték, hogy jó bort visz haza a vevő.
De már több ország is elkezdett nyitni a többi magyar borvidék irányába.


„Elsősorban az adott borvidék neve, rangja az, ami mérvadó, másodsorban az egyes borok ár-érték aránya. Ez alapján választanak a külföldiek. A két ország közti névhasználattal kapcsolatos csatározás ellenére a szlovákoknál nagyon erős piaca van a magyar tokajinak. A brit piacon szintén erős a tokaji jelenléte, sokkal többet lehet eladni a többi nyugat-európai országhoz képest" – mesélte a szakember.


Több mint a fele külföldre megy


Összesen 11 millió palack magyar bort szereznek be évente, ebből 6,1 milliót külföldi üzleteikben értékesítenek, a többi a hazai boltokba kerül. A külföldi üzletekben a lekötött mennyiségek adott bor esetében a 2 ezer palacktól kezdve a 100 ezres tételekig mennek.


„A külföldi országok közvetlen a borászattól rendelnek, mi ebben a katalizátor szerepét játsszuk, tehát mi készítünk elő a háttérben mindent ahhoz, hogy az adott külföldi leányvállalat és az adott borászat között minden zökkenőmentesen menjen."


A borok ára – csakúgy, mint a saját márkás termékeké – országonként változó. Az 500 forintostól kezdve a 10 ezer forintos borokig találunk palackokat. Külföldre ebből is, abból is van rendelés.


„A rendelés mindig attól függ, hogy az adott ország üzlethálózatának mi a célja a borral; milyen időszakban kívánja értékesíteni, milyen egyéb termékek mellé kínálja. Más árkategóriát rendelnek nyári időszakban, mint az ünnepek, mondjuk karácsony előtt. Mi ezt igyekszünk lefedni a felkínált borok spektrumával, hogy lehetőség szerint minden igényhez megtalálják a beszerzők a borokat. A cél, hogy ne csak aszúkat rendeljenek, hanem könnyed, nyári rozékat, fehérborokat, jó minőségű magyar vörösborokat – utóbbinál az európai színtéren nagyon nagy a konkurencia, itt különösen fontos, hogy ár-érték arányban tudjunk megfelelő minőséget letenni az asztalra, amelyek fel tudják venni a versenyt egy spanyol, francia vagy olasz vörösborral. Fehérben sokkal egyedibbek vagyunk, mint vörösben."


A magyar polcokon a borok háromnegyede magyar, a külföldieket csak „mutatóba" hozzák. „A vásárlók megbíznak azokban a borokban, amelyeket a polcainkon találnak. Azt gondolom, hogy a vásárlóink jelentős részének le tudjuk fedni a borigényeit."


Jó úton a magyar borexport


Dr. Szabó László külgazdasági miniszterhelyettes a megnyitón dicsérte a Lidl kezdeményezését és dinamikus fejlődését. Úgy gondolja, hogy az üzletlánc jól fókuszált, tiszta stratégiát követ, amely jót tesz a magyar gazdaságnak, ami alapvetően exportfüggő. Kiemelte, hogy nagyon fontos, hogy ne csupán mennyiséget, hanem minőségit is exportáljunk. Egyrészt ez lehetőséget ad arra, hogy megismertessük a világgal a magyar értékeket, és ezzel biztosabbá tehetjük a magyar munkahelyeket.

További Hírek

Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
2020-02-20

Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.

Jó hír a bor iránt rajongóknak: idén is lesz VinCE Budapest!
Jó hír a bor iránt rajongóknak: idén is lesz VinCE Budapest!
2020-02-19

Ismét megnyitja kapuit április első hétvégéjén a VinCE Budapest Wine Show a Várkert Bazárban. Az ország egyik legjobban várt beltéri boros eseményén több száz bor, pezsgő és párlat kóstolására lesz lehetőség.

Irodalmi bor lett a REDy
Irodalmi bor lett a REDy
2020-02-18

Nemzetközi irodalmi díjátadó ceremóniát színezett a vörös házasítás: a REDy.

 

Nem csak bor készül a szőlőből
Nem csak bor készül a szőlőből
2020-02-17

Az Argiolas szardíniai birtokon 5000 tonna szőlőt szüretelnek évente. Mariano és Barbara büszkék arra, hogy csak őshonos fajtáik vannak, így hozzájárulnak a körkörös gazdasághoz.

Az amerikai büntetővám betehet a francia boroknak
Az amerikai büntetővám betehet a francia boroknak
2020-02-12

Rekordszintre emelkedett a francia borok és szeszesitalok exportja tavaly, de az idei kilátások egyelőre kedvezőtlenek - írja az MTI a francia bor- és szeszesital-exportőrök szövetségének (FEVS) közlése nyomán.

Debrecen város bora - Most először hat bor és egy pezsgő viselheti a címet
Debrecen város bora - Most először hat bor és egy pezsgő viselheti a címet
2020-01-30

A Debrecen város bora címet most először egy teljes borkínálatban, hét kategóriában ítélték oda, a díjazottak egy évig lesznek a város borai.

A klímaváltozás miatt eltűnhet a tokaji bor
A klímaváltozás miatt eltűnhet a tokaji bor
2020-01-30

A globális felmelegedés miatt átrendeződik a világ bortérképe a következő évtizedekben – tájékoztat az EuroNews egy amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányra hivatkozva.

Több mint nyolcszáz bor az évindító kóstolón
Több mint nyolcszáz bor az évindító kóstolón
2020-01-29

Több mint 800 magyar és külföldi borral, Furmint teremmel, valamint mesterkurzusokkal és előadásokkal várja az érdeklődőket a Winelovers Grand borkóstoló szombaton a Corinthia Hotel Budapest termeiben.

360 ezer liter bor folyt egy folyóba Kalifornia államban
360 ezer liter bor folyt egy folyóba Kalifornia államban
2020-01-25

3600 hektoliter bort veszített el egy Kalifornia állambeli borgazdaság, miután az egyik bortartály ajtaja kinyílt szedán. A CNN híre szerint a bor egy patakba folyt Sonoma megyében.

Programok