Évszázados márkák őrzik a vállalkozásokat

2011-06-07 | HVG | Fotó: Végel Dániel

Egy vállalkozás számára, függetlenül a méretétől, kiemelt fontossággal bír a márkanév kialakítása, bevezetése, elterjesztése és a termék vagy szolgáltatás minőségének megőrzése.

 

Egy „brand”-re fel lehet építeni egy céget, s ha beválik, hosszú időn át megőrizhető a hajdani nimbusz. A magyar agrárium egyes vállalkozásai ma is az évszázados hagyományokra építenek.

Évszázados márkák őrzik a vállalkozásokat

A belső tartalomban viszont őrizzük a hagyományokat.

"Az ételek mellett legalább annyira jellemzik Magyarországot a jó borok és más, szőlőből készült italok."

Bár a rendszerváltás óta a magyar agrárium veszített a jelentőségéből, az adottságok jó része ma is rendelkezésre áll. Magyarország a mezőgazdaság és élelmiszeripar terén Európában újra fontos szerepet szerezhetne, amelyhez a hazai gasztronómia versenyképességének növelése jelenthetne kitörési pontot – véli Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem tanára, aki e megállapítást egy 1200 fős közvélemény kutatás eredményével erősíti meg.



A tavaly év végén megkérdezettek közül sokan említették a magyar hagyományok élén a tradicionális ételeket, a gasztronómiát. Az ország vezető iparágai között pedig az esetek többségében előkelő helyen nevezték meg az élelmiszeripart. A MagyarBrands konferencián bemutatott felmérés jellegzetes magyar termékeket firtató kérdésére a válaszadók a paprikát, a szalámit és a bort jelölték meg az elsők között, ahogy az ország előnyei között is felsorolták a gasztronómiát.

 

A közvéleménykutatás eredménye minden bizonnyal jelentős mértékben köszönhető azoknak a nagymúltú hazai vállalkozásoknak, amelyek azért épülhettek be a köztudatba, mert a hagyományos ízeket és tradíciókat, valamint a minőséget mind a mai napig képesek voltak megőrizni. Miközben, ha úgy hozza a helyzet, igazodnak a kereslethez és hajlandóak változtatni, kiszolgálva egy-egy nagy megrendelő igényeit.

 

A hagyományos magyar szalámi

 

Az európai piacon egyre nagyobb konkurenciának számító olasz termékek miatt Pick Márton 140 esztendeje megalkotott szalámija az utóbbi időben az Egyesült Államok, Japán, Szingapúr és Tajvan felé kacsingat. Ez persze nem jelenti azt, hogy az öreg kontinensen ne lenne igény az érlelésgyorsítóktól és más segédanyagoktól mentes húskészítményre, ám például Ázsia egyre nagyobb megrendelővé növi ki magát. A kilencven napig érlelt, speciális bevonattal ellátott szalámik íze a kezdetek óta egyedi, ami örökös védjegye a dél magyarországi vállalkozásnak. Kovács László a Pick Szeged Zrt. elnök-vezérigazgatója kifejtette: bár a hagyományok őrzése mindenkor elsőszámú szempont, a megszokott ízek mellett a távol-keletiek szívesen fogadják az új termékeket is. Ennek szellemében a magyar húsipari cég és Japán partnere közös fejlesztésű virslit és grillkolbász-családot dobott piacra a szigetországban.

 

Kolbász paprika nélkül

 

El tudjuk képzelni sápadtan a gyulai kolbászt vagy a különleges, hazai ízektől merőben eltérő aromájú májkrémet? Bizony az országhatárainktól távolodva egyre inkább valósággá válik a képzelet. A Pickkel hozzávetőleg hasonló korú Gyulai Húskombinát Zrt. a szűkülő belföldi piacról egyre inkább kénytelen kifelé terjeszkedni – jelentette ki Ruck János vezérigazgató. - A hajdani Jugoszlávia utódállamai körében már népszerű a gyulai májas és a kolbász, de Oroszország és az Európai Unió tagállamai is a célpiacok közé tartoznak. „Igyekszünk igazodni a megrendelők elvárásaihoz. Határainkon túl például nem mindenhol kelendő a hagyományos magyar ízvilágban nélkülözhetetlen pirospaprika. Ezért egyes külföldi piacokon szinte csak a hagyományos csomagolásról lehet felismerni a sápadt kolbászokat ” – magyarázta Ruck János.

 

Mind a Pick, mind a Gyulai termékeket jellemzi a nemzeti színű jelzéssel ellátott, egyedi csomagolás, ám a megújulás a hagyományos márkajelzések esetében is elengedhetetlen. „Hungarikumok előállítására vagyunk ítélve” – fogalmazott Ruck János. A Gyulai Húskombinát vezérigazgatója ugyanakkor arra a sajátos tendenciára is felhívta a figyelmet, hogy mióta erőteljesebben koncentrálnak a liba- és kacsamáj alapú termékekre, egyre többet értékesítenek a hagyományos fogyasztók, Franciaország és Spanyolország, valamint az új érdeklődő, Japán piacain.

 

A bor, amely gyógyszerként szerepelt

 

Az ételek mellett legalább annyira jellemzik Magyarországot a jó borok és más, szőlőből készült italok. „Annak dacára, hogy már a nevéért is harcolni kellett a régióban 300 éve jelen lévő tokaji italoknak, Európán kívül először el kell magyarázni, mit is kívánunk eladni” – engedett némi betekintést a kereskedelmi gyakorlatukba Kiss István, a Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója. A tolcsvai központú vállalkozás az 1936-os gyógyszerkönyvben még felírható medicinaként szereplő borból az éves termés 30-35 százalékát értékesíti külföldön. Az 1990-es évek óta Európa „mind északibb” területeire koncentráló cég termékeit előszeretettel vásárolják a finnek, svédek, dánok, norvégok. Az amerikai kontinensen ugyancsak az északibb területeken van nagy keletje a Tokaj Kereskedőház italainak, a kanadai Quebec-ben azonban a vállalkozás „Hungaria” márkájú termékei az igazán népszerűek.

 

Kiss István úgy véli, a nemzetközi piacon a tokaji termékek nem céghez, hanem a bortermelő régióhoz kapcsolódnak. Igazi Hungaricumok. Kellően erősek ahhoz, hogy képviseljék Magyarországot, ám a márkát és a minőséget folyamatosan védeni kell. Ugyanakkor, ami erőt ad, az egyben kötöttséget is jelent. A rendszerváltás idején egyfajta egzotikumnak számító tokaji borok a több évszázados tradíciók miatt csak „kötött pályán mozoghatnak”, a történelmi hagyomány és a név ugyanis kötelez.

 

Habzó ital sofőröknek

 

Nincs ez másként a 129 éves Törley pezsgők esetében sem. Törley József egykoron egyedi módszerekkel érlelt habzó itala ma is az ünnepi alkalmak fontos szereplője. A termék autentikusságához itthon szigorúan nélkülözhetetlen parafa dugó azonban az Európai Unióban cseppet sem népszerű. Az uniós piacokon szinte kizárólag az üdítő italokhoz hasonló csavaros zárral ellátott palackokban látják szívesen a gyöngyöző italt, míg a svédországi partner – amely jelentős piaca a márkára épülő vállalkozásnak – csak 3-5 literes papírdobozban veszi meg a Törley Pezsgőpincészet Kft. borait. Ennyit a hagyományos külsőről.

 

„A belső tartalomban viszont őrizzük a hagyományokat” – nyugtatja meg a fogyasztókat Kovács György a társaság ügyvezető igazgatója. Miközben az innovációs kényszer a Törleyt is újításokra sarkallja. „Az utóbbi időben kiemelten koncentrálunk az Irsai Olivér borfajtára, felhasználására és az abból készülő termékek fejlesztésére” – sorolja a céges aktualitásokat Kovács György. Az igényekhez igazodva továbbá előállították a Törley pezsgő alkoholmentes változatát is, ami hangsúlyozottan nem gyerekpezsgő, hanem a volán mögött ülő felnőtt fogyasztóknak készült.

További Hírek

Két balatoni bor, egy Olaszrizling és Cabernet Franc lettek  a XIII. Országos és Nemzetközi Bio Borverseny csúcsborai!
Két balatoni bor, egy Olaszrizling és Cabernet Franc lettek a XIII. Országos és Nemzetközi Bio Borverseny csúcsborai!
2019-04-17

A Hortobágyon tizenharmadik alkalommal rendezték meg az Országos és Nemzetközi Bio Borversenyt, amelyet a Debreceni Borbarátok Társasága Egyesület szervezett és a Magyar Biokultúra Szövetség, a Magyar Ökogazdálkodók Szövetsége (MÖSZ), a Biokontroll Hungaria Nonprofit kft,  Hortobágy Község Önkormányzata, az Ökotúra Vendégház és a Debreceni Borozó című újság támogatott. Magyarország egyetlen bio borversenyén kizárólag az akkreditált ellenőrző, tanúsító szervezet által igazolt bio minősítésű termékekkel lehetett részt venni. 

Kihajózik a Balatoni KÖR – tartsatok velük, tartsatok velünk!
Kihajózik a Balatoni KÖR – tartsatok velük, tartsatok velünk!
2019-04-17

Rendhagyó helyszínre talált a Balatoni KÖR által életre hívott télen-nyáron nyitva tartó Balatont hirdető 2018/2019-es Gasztropiknik: a rendezvénysorozat utolsó állomása stílusosan a Balaton közepe lesz, ahol a pompás élőzene kiséretében elfogyasztott finom ételek-italok mellett bemutatásra kerül a legújabb Kóstold körbe kiadvány is. 

Jó helyek a Dél-Balatonon
Jó helyek a Dél-Balatonon
2019-04-16

Bár rengeteg online felület ajánl utazási tippeket, mégis legszívesebben a helyiek tanácsát fogadjuk meg. Így sokszor olyan helyekre juthatunk el, egyedi élményeket szerezve, amelyekről az útikönyvek sem írnak.

KI LESZ A BORÁSZOK BARÁTJA?
KI LESZ A BORÁSZOK BARÁTJA?
2019-04-11

A 2012-ben elindított díjat olyan civil személyiség kapja, aki tevékenységével kiemelkedő mértékben képviselte a magyar bor érdekeit és nagyban segítette a magyar borászok munkáját. Lássuk az idei Barátokat, akik a díj várományosai!

Jön az első Winelovers Champagne Week
Jön az első Winelovers Champagne Week
2019-04-11

Húsvét hétfőn egy igazi frissítő újdonság veszi kezdetét, a borimádók legnagyobb örömére. Az italvilág Ferrarija, a champagne mutatkozik be többféle formában az elegancia, a luxus és a kuriózumok kedvelőinek – mert a champagne ma már igazi életérzés.

Pezsgőkonferencia - Gondolatok a buborék körül a pezsgővilág hazai és nemzetközi nagyjaival!
Pezsgőkonferencia - Gondolatok a buborék körül a pezsgővilág hazai és nemzetközi nagyjaival!
2019-04-10

Május 30-án a hazai és nemzetközi pezsgővilág nagyjai gyűlnek össze, hogy bemutatkozzanak és szakmai vitát folytassanak egy önálló konferencián.

VIII. Gere Jazz – funky Villányban
VIII. Gere Jazz – funky Villányban
2019-04-10

A nyolcadik Gere Jazz idén nyáron a stílus egyik legvidámabb és legfesztelenebb irányzatával, a funkyval várja a látogatókat. A villányi Gere Attila Pincészetnél június 14-15-én a koncertek mellett a többi főszerepet ismét a borok és a gasztronómia játsszák.

Új logót kapott a magyar bor
Új logót kapott a magyar bor
2019-04-08

A Magyar Turisztikai Ügynökség szakmai szervezetekkel együttműködésben létrehozta a magyar bor új márkakoncepcióját. Mostantól az egységes márkakoncepció részeként új logó, szlogen és üzenetrendszer támogatja a magyar borok kommunikációját belföldön és a világpiacon.

A külföldön eladott magyar borok negyedét a Lidl adta
A külföldön eladott magyar borok negyedét a Lidl adta
2019-04-05

Egy év alatt 20 milliónál is több palackot adott el az áruházlánc.

Villány mosolygós arca - Bemutatkozott a REDy új évjárata
Villány mosolygós arca - Bemutatkozott a REDy új évjárata
2019-04-05

A Villányi borvidék tavaly elindított, fiatalos, könnyed, mosolygós közösségi bora már az első évjáratával meghódította a fogyasztókat, a legtöbb pincénél hónapokkal ezelőtt elfogytak az első évben kihozott készletek. Nem kell azonban tovább várni a REDykre, hiszen április 4-én a budapesti Doblóban elstartolt a 2018-as évjárat.

Akciók

Villányi 2=3 hétköznapok 2019
Villányi 2=3 hétköznapok 2019
Szakadjon ki a stresszes, pörgős életből és töltsön el +1 pihentető hétköznapot Villányban: pincelátogatás, testmasszázs és wellness vár Önre.
Akció ideje: 2018-03-19 2019-12-31
Időtartam: 4 nap/3 éjszaka
Szállás: Bock Hotel Ermitage****
Ellátás: svédasztalos reggeli
Elhelyezés: 2 ágyas szobában
Részvételi díj: 48.000 Ft/3 éj/4 nap/2 fő-től
Varázslatos hétköznapok
Varázslatos hétköznapok
Itt a lehetőség, hogy Ön és párja pörgős, stresszes munkanapjait átvarázsoljuk romantikus hétköznapokká a Bock Hotel Ermitage-ban.
Akció ideje: 2018-03-19 2019-12-31
Időtartam: 3 nap/2 éjszaka
Szállás: Bock Hotel Ermitage****
Ellátás: program szerint
Elhelyezés: több szobatípus elérhető
Részvételi díj: 58.700 Ft/2 éj/2 fő-től

Programok

12. Ördögkatlan Fesztivál 12. Ördögkatlan Fesztivál
2019 július 30 -
2019 augusztus 03

Bock Borászat»

Bock Hotel Ermitage**** & Óbor Étterem»

Évi Virág - Ajándék»

Gere Tamás és Zsolt Pincészete»

Neiner Pince»

Polgár Pincészet»

Villány- Siklósi Borút Egyesület»

Vylyan Szőlőbirtok és Pincészet»

Deé Családi Pincészet»

Szél Fiai Fogadó és Cellárium»

Disznókő Szőlőbirtok és Pincészet»

Erzsébet Pince»

Gróf Degenfeld Kastélyszálló»

Gróf Degenfeld Szőlőbirtok és Pincészet»