Évszázados márkák őrzik a vállalkozásokat

2011-06-07 | HVG | Fotó: Végel Dániel

Egy vállalkozás számára, függetlenül a méretétől, kiemelt fontossággal bír a márkanév kialakítása, bevezetése, elterjesztése és a termék vagy szolgáltatás minőségének megőrzése.

 

Egy „brand”-re fel lehet építeni egy céget, s ha beválik, hosszú időn át megőrizhető a hajdani nimbusz. A magyar agrárium egyes vállalkozásai ma is az évszázados hagyományokra építenek.

Évszázados márkák őrzik a vállalkozásokat

A belső tartalomban viszont őrizzük a hagyományokat.

"Az ételek mellett legalább annyira jellemzik Magyarországot a jó borok és más, szőlőből készült italok."

Bár a rendszerváltás óta a magyar agrárium veszített a jelentőségéből, az adottságok jó része ma is rendelkezésre áll. Magyarország a mezőgazdaság és élelmiszeripar terén Európában újra fontos szerepet szerezhetne, amelyhez a hazai gasztronómia versenyképességének növelése jelenthetne kitörési pontot – véli Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem tanára, aki e megállapítást egy 1200 fős közvélemény kutatás eredményével erősíti meg.



A tavaly év végén megkérdezettek közül sokan említették a magyar hagyományok élén a tradicionális ételeket, a gasztronómiát. Az ország vezető iparágai között pedig az esetek többségében előkelő helyen nevezték meg az élelmiszeripart. A MagyarBrands konferencián bemutatott felmérés jellegzetes magyar termékeket firtató kérdésére a válaszadók a paprikát, a szalámit és a bort jelölték meg az elsők között, ahogy az ország előnyei között is felsorolták a gasztronómiát.

 

A közvéleménykutatás eredménye minden bizonnyal jelentős mértékben köszönhető azoknak a nagymúltú hazai vállalkozásoknak, amelyek azért épülhettek be a köztudatba, mert a hagyományos ízeket és tradíciókat, valamint a minőséget mind a mai napig képesek voltak megőrizni. Miközben, ha úgy hozza a helyzet, igazodnak a kereslethez és hajlandóak változtatni, kiszolgálva egy-egy nagy megrendelő igényeit.

 

A hagyományos magyar szalámi

 

Az európai piacon egyre nagyobb konkurenciának számító olasz termékek miatt Pick Márton 140 esztendeje megalkotott szalámija az utóbbi időben az Egyesült Államok, Japán, Szingapúr és Tajvan felé kacsingat. Ez persze nem jelenti azt, hogy az öreg kontinensen ne lenne igény az érlelésgyorsítóktól és más segédanyagoktól mentes húskészítményre, ám például Ázsia egyre nagyobb megrendelővé növi ki magát. A kilencven napig érlelt, speciális bevonattal ellátott szalámik íze a kezdetek óta egyedi, ami örökös védjegye a dél magyarországi vállalkozásnak. Kovács László a Pick Szeged Zrt. elnök-vezérigazgatója kifejtette: bár a hagyományok őrzése mindenkor elsőszámú szempont, a megszokott ízek mellett a távol-keletiek szívesen fogadják az új termékeket is. Ennek szellemében a magyar húsipari cég és Japán partnere közös fejlesztésű virslit és grillkolbász-családot dobott piacra a szigetországban.

 

Kolbász paprika nélkül

 

El tudjuk képzelni sápadtan a gyulai kolbászt vagy a különleges, hazai ízektől merőben eltérő aromájú májkrémet? Bizony az országhatárainktól távolodva egyre inkább valósággá válik a képzelet. A Pickkel hozzávetőleg hasonló korú Gyulai Húskombinát Zrt. a szűkülő belföldi piacról egyre inkább kénytelen kifelé terjeszkedni – jelentette ki Ruck János vezérigazgató. - A hajdani Jugoszlávia utódállamai körében már népszerű a gyulai májas és a kolbász, de Oroszország és az Európai Unió tagállamai is a célpiacok közé tartoznak. „Igyekszünk igazodni a megrendelők elvárásaihoz. Határainkon túl például nem mindenhol kelendő a hagyományos magyar ízvilágban nélkülözhetetlen pirospaprika. Ezért egyes külföldi piacokon szinte csak a hagyományos csomagolásról lehet felismerni a sápadt kolbászokat ” – magyarázta Ruck János.

 

Mind a Pick, mind a Gyulai termékeket jellemzi a nemzeti színű jelzéssel ellátott, egyedi csomagolás, ám a megújulás a hagyományos márkajelzések esetében is elengedhetetlen. „Hungarikumok előállítására vagyunk ítélve” – fogalmazott Ruck János. A Gyulai Húskombinát vezérigazgatója ugyanakkor arra a sajátos tendenciára is felhívta a figyelmet, hogy mióta erőteljesebben koncentrálnak a liba- és kacsamáj alapú termékekre, egyre többet értékesítenek a hagyományos fogyasztók, Franciaország és Spanyolország, valamint az új érdeklődő, Japán piacain.

 

A bor, amely gyógyszerként szerepelt

 

Az ételek mellett legalább annyira jellemzik Magyarországot a jó borok és más, szőlőből készült italok. „Annak dacára, hogy már a nevéért is harcolni kellett a régióban 300 éve jelen lévő tokaji italoknak, Európán kívül először el kell magyarázni, mit is kívánunk eladni” – engedett némi betekintést a kereskedelmi gyakorlatukba Kiss István, a Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója. A tolcsvai központú vállalkozás az 1936-os gyógyszerkönyvben még felírható medicinaként szereplő borból az éves termés 30-35 százalékát értékesíti külföldön. Az 1990-es évek óta Európa „mind északibb” területeire koncentráló cég termékeit előszeretettel vásárolják a finnek, svédek, dánok, norvégok. Az amerikai kontinensen ugyancsak az északibb területeken van nagy keletje a Tokaj Kereskedőház italainak, a kanadai Quebec-ben azonban a vállalkozás „Hungaria” márkájú termékei az igazán népszerűek.

 

Kiss István úgy véli, a nemzetközi piacon a tokaji termékek nem céghez, hanem a bortermelő régióhoz kapcsolódnak. Igazi Hungaricumok. Kellően erősek ahhoz, hogy képviseljék Magyarországot, ám a márkát és a minőséget folyamatosan védeni kell. Ugyanakkor, ami erőt ad, az egyben kötöttséget is jelent. A rendszerváltás idején egyfajta egzotikumnak számító tokaji borok a több évszázados tradíciók miatt csak „kötött pályán mozoghatnak”, a történelmi hagyomány és a név ugyanis kötelez.

 

Habzó ital sofőröknek

 

Nincs ez másként a 129 éves Törley pezsgők esetében sem. Törley József egykoron egyedi módszerekkel érlelt habzó itala ma is az ünnepi alkalmak fontos szereplője. A termék autentikusságához itthon szigorúan nélkülözhetetlen parafa dugó azonban az Európai Unióban cseppet sem népszerű. Az uniós piacokon szinte kizárólag az üdítő italokhoz hasonló csavaros zárral ellátott palackokban látják szívesen a gyöngyöző italt, míg a svédországi partner – amely jelentős piaca a márkára épülő vállalkozásnak – csak 3-5 literes papírdobozban veszi meg a Törley Pezsgőpincészet Kft. borait. Ennyit a hagyományos külsőről.

 

„A belső tartalomban viszont őrizzük a hagyományokat” – nyugtatja meg a fogyasztókat Kovács György a társaság ügyvezető igazgatója. Miközben az innovációs kényszer a Törleyt is újításokra sarkallja. „Az utóbbi időben kiemelten koncentrálunk az Irsai Olivér borfajtára, felhasználására és az abból készülő termékek fejlesztésére” – sorolja a céges aktualitásokat Kovács György. Az igényekhez igazodva továbbá előállították a Törley pezsgő alkoholmentes változatát is, ami hangsúlyozottan nem gyerekpezsgő, hanem a volán mögött ülő felnőtt fogyasztóknak készült.

További Hírek

HOSSZÚPÁLYI BORMÚZEUM - A TISZÁNTÚL ELSŐ INTERAKTÍV BORMÚZEUMA
HOSSZÚPÁLYI BORMÚZEUM - A TISZÁNTÚL ELSŐ INTERAKTÍV BORMÚZEUMA
2019-09-14

Megnyitotta kapuit és minden bor és borkészítés iránt érdeklődőt szeretettel vár a Hosszúpályi Bormúzeum! 

Somlói Juhfark Ünnep 2019
Somlói Juhfark Ünnep 2019
2019-09-13

Nagy Sétálókóstoló: a legjobb Juhfark borok egy helyen, egy időben, október 12-én, a somlói Tornai Pincészetben

Évi 31 millió magyar bort ad el a Lidl külföldön 13 milliárd forint értékben
Évi 31 millió magyar bort ad el a Lidl külföldön 13 milliárd forint értékben
2019-09-13

Hatodik alkalommal rendezte meg a Lidl Magyarország a Lidl Wine Expo Hungaryt, melyet Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium miniszterhelyettese nyitott meg.

Génmanipuláció menti meg a sör és a whisky kedvelőit
Génmanipuláció menti meg a sör és a whisky kedvelőit
2019-09-13

Az edinburgh-i Heriot-Watt Egyetem kutatói megtalálták az árpának a szárazsággal szembeni ellenállásért felelős génjét. A klímaváltozás fokozódó hatásaitól rettegő mezőgazdászok fellélegezhetnek.

Barackpálinkából nem lesz hiány, cseresznyéből igen
Barackpálinkából nem lesz hiány, cseresznyéből igen
2019-09-13

A szakemberek szerint a jó pálinkához tiszta, érett gyümölcs kell, az alapanyagot jól záródó műanyaghordóban kell érlelni napi figyelem és egyszeri keverés mellett.

Ugyanaz a szőlő, mégis más a bor
Ugyanaz a szőlő, mégis más a bor
2019-09-13

Nemrégiben megjelent egy cikk az egyik magyar hírportálon, amely szerint, ha valaki megkóstolja a francia a Savagnin blanc szőlőből készült bort (nem Sauvignon blanc, ez egy másik fajta), „akkor szó szerint ugyanazt az ízt érzékelheti, mint 900 évvel ezelőtt ugyanott.”

Laposa Bence: a Balatonnál felesleges a fürdési lehetőséget reklámozni
Laposa Bence: a Balatonnál felesleges a fürdési lehetőséget reklámozni
2019-09-13

A balatoni régió jövője nem az, hogy tavaszi és őszi szezonban is erősít, hanem az, ha egész évre alkalmas programokat képes kínálni - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Balatoni Kör elnöke, Laposa Bence.

Ezért nem lesz idén olcsóbb a bor, hiába nyomott a szőlőár
Ezért nem lesz idén olcsóbb a bor, hiába nyomott a szőlőár
2019-09-12

Az elmúlt hetek meleg időjárása miatt egyes borvidékeken felgyorsult a szőlő érése, de rendben, jó ütemben halad a szüret az országban - mondta az InfoRádióban a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára, Brazsil Dávid. Jó évjárat lehet a 2019-es, kiváló minőségű borok jönnek. Az ár viszont az áthúzódó tavalyi készletek és a nyomott szőlőár ellenére nem csökken.

Nehéz évük lehet a magyar szőlőtermelőknek: soha nem látott döntéseket hozott a kormány
Nehéz évük lehet a magyar szőlőtermelőknek: soha nem látott döntéseket hozott a kormány
2019-09-06

Habár a szüret nemcsak régi népszokás, de egyben ünnep is, a változás ezt az eseményt sem kerüli el, hiszen a szüret kezdete az utóbbi években egyre korábbi időpontban köszönt be – mondta köszöntőjében Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára a XXVII. Kiskőrösi Szüret és Szlovák Nemzetiségi Napok megnyitóünnepségén.

Milliárdokat költ az agrártárca a magyar bor reklámozására
Milliárdokat költ az agrártárca a magyar bor reklámozására
2019-09-06

A minőségi borok értékesítésének támogatására 3,5 milliárd forintos borpromóciós program indítását tervezi az agrártárca - mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára csütörtökön a 28. Budapest Borfesztivál megnyitóján.

Akciók

Villányi 2=3 hétköznapok 2019
Villányi 2=3 hétköznapok 2019
Szakadjon ki a stresszes, pörgős életből és töltsön el +1 pihentető hétköznapot Villányban: pincelátogatás, testmasszázs és wellness vár Önre.
Akció ideje: 2018-03-19 2019-12-31
Időtartam: 4 nap/3 éjszaka
Szállás: Bock Hotel Ermitage****
Ellátás: svédasztalos reggeli
Elhelyezés: 2 ágyas szobában
Részvételi díj: 48.000 Ft/3 éj/4 nap/2 fő-től
Varázslatos hétköznapok
Varázslatos hétköznapok
Itt a lehetőség, hogy Ön és párja pörgős, stresszes munkanapjait átvarázsoljuk romantikus hétköznapokká a Bock Hotel Ermitage-ban.
Akció ideje: 2018-03-19 2019-12-31
Időtartam: 3 nap/2 éjszaka
Szállás: Bock Hotel Ermitage****
Ellátás: program szerint
Elhelyezés: több szobatípus elérhető
Részvételi díj: 58.700 Ft/2 éj/2 fő-től

Programok


Bock Borászat»

Bock Hotel Ermitage**** & Óbor Étterem»

Évi Virág - Ajándék»

Gere Tamás és Zsolt Pincészete»

Neiner Pince»

Polgár Pincészet»

Villány- Siklósi Borút Egyesület»

Deé Családi Pincészet»

Szél Fiai Fogadó és Cellárium»

Disznókő Szőlőbirtok és Pincészet»

Erzsébet Pince»

Gróf Degenfeld Szőlőbirtok és Kastélyszálló****»